Slide 4 3 36

وب سرویس احراز هویت پیامکی چیست

وب سرویس احراز هویت پیامکی یک سرویس آنلاین است که از طریق پیامک برای احراز هویت افراد استفاده می‌شود. این سرویس به کمک شماره تلفن همراه یا دستگاه موبایل افراد، اطلاعات احراز هویت را تأیید می‌کند. معمولاً در فرآیندهای ثبت‌نام آنلاین، ورود به سایت‌ها، یا اجرای تراکنش‌های امن از این نوع سرویس‌ها استفاده می‌شود.

چگونگی کارکرد وب سرویس احراز هویت پیامکی به این صورت است که کاربر اطلاعات خود را در فرم مربوطه وارد می‌کند، سپس یک کد یک بار مصرف (OTP) به شماره تلفن همراه ارسال می‌شود. کاربر باید این کد را وارد کند تا هویتش تأیید شود. این روش به عنوان یک لایه اضافی از امنیت در مقابل تقلب و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از وب سرویس احراز هویت پیامکی به دلیل سرعت و راحتی آن در ارتباط با کاربران محبوبیت یافته است.

download 77

انواع احراز هویت پنل پیامکی

انواع احراز هویت پیامکی شامل چندین روش مختلف می‌شوند. در زیر، نمونه‌هایی از انواع احراز هویت پیامکی را می‌توانید بیابید:

کد یک بار مصرف (OTP):

. این روش شامل ارسال یک کد عددی به شماره تلفن همراه کاربر است.
. کاربر باید این کد را در فرم ثبت‌نام یا ورود وارد کند تا هویتش تأیید شود.

لینک اختصاصی:

. در این حالت، به جای ارسال کد، یک لینک اختصاصی به کاربر ارسال می‌شود.
. با کلیک بر روی لینک، هویت کاربر تأیید می‌شود.

تأیید شماره تلفن:

در این حالت، کاربر از طریق پیامک به او یک سوال ارسال می‌شود که باید با پاسخ صحیح تأیید کند که او صاحب شماره تلفن می‌باشد.

اطلاعات دومرحله‌ای (Two-Factor Authentication – 2FA):

در این روش، علاوه بر رمز عبور، یک کد یک بار مصرف نیز از طریق پیامک یا اپلیکیشن مخصوص به کاربر ارسال می‌شود.

استفاده از تکنولوژی‌های بیومتریک:

برخی سیستم‌ها از تکنولوژی‌های بیومتریک مانند اثر انگشت، تشخیص چهره یا اسکن عنبیه به عنوان یک عنصر احراز هویت استفاده می‌کنند و در صورت نیاز به تأیید هویت از این اطلاعات استفاده می‌شود.

برای ثبت سفارش ارسال پیامک انبوه  بصورت رایگان در سامانه پیامکی لیمو اس ام اس ثبت نام کنید.

نام کاربری و رمز عبور

 شناسایی بیومتریک:

روش‌های شناسایی بیومتریک مانند اثر انگشت، تشخیص چهره، اسکن عنبیه چشم، شناسایی صدا و دیگر ویژگی‌های بدنی کاربر برای احراز هویت استفاده می‌شود.

بر اساس این روش اطلاعات بیولوژیک هر فرد در قالب الگوهای منحصر به فرد از جمله اثر انگشت، ساختار چهره یا صدا ثبت می‌شود و با اطلاعات موجود در سیستم مقایسه می‌گردد.

سوالات امنیتی:

. در این روش کاربر قبل از ثبت نام یا ورود به سیستم، به سوالاتی که توسط سیستم تعیین شده پاسخ می‌دهد.

. اگر پاسخ صحیح داده شود، سامانه احراز هویت او را تایید می کند.

استفاده از کلیدهای امنیتی:

در بعضی موارد، افرادی که به اطلاعات حساس دسترسی دارند از کلیدهای امنیتی فیزیکی یا مجازی برای سامانه احراز هویت استفاده می‌کنند.

استفاده از روش‌های تحلیل الگو:

این روش‌ها با تحلیل و بررسی الگوهای رفتار کاربر، احتمال همخوانی آن با هویت واقعی را تشخیص می دهد. به عنوان مثال شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آنلاین می‌توانند الگوهای عادی رفتاری کاربر را ثبت کرده و در صورت مشاهدهٔ تغییرات ناشی از هک یا دسترسی غیرمجاز، هویت واقعی کاربر را تشخیص دهند.

احراز هویت با ارسال اس ام اس چگونه کار می‌کند؟

download 78

این شکل از احراز هویت در واقع بسیار ساده است. پس از ورود به سیستم، کاربر یک پیام متنی با کد احراز هویت پنل اس ام اس دریافت می‌کند و پس از آن تنها کاری که باید انجام دهد، واردکردن کد در فیلد تعریف‌شده برای دسترسی به برنامه یا وب‌سایت موردنظر است. همان اتفاقی که هنگام ورود به حساب گوگل یا حتی شبکه‌های اجتماعی تجربه می‌کنید.

در واقع به‌عنوان یک عامل امنیتی مبتنی بر مالکیت، احراز هویت پیامکی کاربر توسط دستگاهی که در اختیار دارد انجام می‌گیرد. این یعنی مهاجم برای رخنه به سیستم باید بتواند هم به رمز عبور اولیه و هم دستگاه کاربر برای دریافت رمز عبور یکبارمصرف دسترسی پیدا کند.

مزایای احراز هویت با ارسال پیامک

download 79

۱. امنیت بالا به نسبت سایر روش‌های احراز هویت
۲. پیاده‌سازی آسان
۳. گستردگی مخاطبان
۴. ارزان بودن احراز هویت با ارسال پیامک

سامانه پیامکی رایگان لیمو اس ام اس می تواند با استفاده از ارسال پیامک تبلیغاتی امکانات ویژه خود شما را در این کار همکاری نماید ، مشاوران ما در کنار شما خواهند بود

معایب احراز هویت پیامکی

هرچند که احراز هویت پیامکی (SMS Verification) یک راه ساده و محبوب برای اطمینان از هویت کاربران است، اما با برخی معایب نیز همراه است:

تعویض سیم کارت

اگرچه ارسال کد احراز هویت به تلفن همراه شخصی ممکن است امن به نظر برسد، اما مهاجمان روشهایی برای رهگیری پیام های کوتاه پیدا کرده اند.

هک سیم کارت

از معایب قابل ذکر برای احراز هویت پیامکی هک سیم کارت است. به عبارت دیگر برخی از مهاجمان به راحتی می توانند سیگنال های برج تلفن همراه را جعل کنند و از این به طریق تمامی اطلاعات مرتبط با پیام‌ های خصوصی مشترکان دسترسی پیدا کنند.

دستگاه های گم شده و همگام سازی شده

دراین موارد مهاجمان به شکل های مختلف فرصت بسیار مناسبی را جهت دسترسی به پیام های متنی و همچنین دیگر اطلاعات و داده های موجود در سیستم یا تلفن همراه شما برای خود فراهم می سازند.

دسترسی غیرمجاز به حساب های آنلاین

حملات مهندسی اجتماعی

از نمونه ‌های بارز حملات مهندسی اجتماعی فیشینگ است که هم بر روی سیستم های رایانه ای ثابت و همراه و هم بر روی تلفن های همراه قابل اعمال است. در این فرایند معمولاً مهاجمان خود را به عنوان یک سازمان قابل اعتماد معرفی کرده و همواره تلاش می کنند که هدف خود را برای استخراج اطلاعات مورد نظر خود متقاعد سازند.

هزینه

برای احراز هویت هزینه ای است که سازمان های مختلف باید برای ارسال پیام به کاربران خود پرداخت کنند.

download 80

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *